شاه توت تِک را در تلگرام دنبال کنید!

تلگرام
راهنمای خریدفناوری

تفاوت بین SSD های SATA و M.2 و NVMe چیست ؟

امروزه SSD ها به دلیل سرعت فوق العاده شان مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند مخصوصا کسانی که به فکر ارتقا سیستم قدیمی خود هستند.

انواع زیادی از اس اس دی ها (درایو حالت جامد) وجود دارد و در زمان خرید این موضوع میتواند غافلگیرکننده باشد. در این مقاله با هم عمده تفاوت بین M.2  و  PCI.e NVMe  و SATA اس اس دی ها رو خواهیم فهمید.

فرم فاکتور (طراحی)

ساده ترین تفاوت بین انواع SSDها طراحی آنهاست.دامنه وسیعی از طراحی برای SSDها وجود دارد مانند M.2،Add-in cards و mSATA اما امروزه دو نوع SSD در بازار رایج است:

SSDهای 2.5 اینچ: رایج ترین نوع SSDها که تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرند و شبیه به هارد درایو های قدیمی (HDD) نیز می باشند.SSD های 2.5 اینچ در بازار معمولا از طریق کابل ساتا به مادربرد متصل می شوند با این حال در برخی شرکت ها و کاربرد های صنعتی میتوان SSDهای 2.5 اینچ NVMe را نیز پیدا کرد.

تصویر از سامسونگ

SSDهای M.2: آخرین و کوچک ترین نوع SSDها هستند که امروزه یافت می شوند. بر اساس استاندارد (mSATA (Mini-SATA طراحی شده است تا استفاده از مدار چاپی (PCB) را به حداکثر و فضای اشغال شده در محل نصب را به حداقل برساند.SSDهای M.2 به جای اتصال با کابل به مادربرد مستقیما به سوکت M.2 برروی مادربرد متصل می شوند.SSDهای M.2 میتوانند از هر دو رابط SATA و PCIe استفاده کنند که البته PCIe رایج تر است.

اگرچه در نگاه اول ممکن است PCIe M.2  و SATA شبیه به یکدیگر باشند اما رابط (محل اتصال) آنها تفاوت را مشخص می کند. درحالیکه SATA SSDها مجهز به کلید های B+M هستند درایو های PCIe از کلید های M استفاده می کنند.

یک نکته مهم که باید توجه کنید این است که سایر وسایل جانبی مانند کارتهای Wi-Fi نیز ممکن است از اتصالات M.2 استفاده کنند. با این حال ، درست مانند مورد SATA و PCIe ، کلید اتصال آنها نیز متفاوت خواهد بود.

تفاوت بین کلید های B و M و B+M

پروتکل ها و رابط ها

SSD ها با استفاده از رابط و پروتکل به میزبان متصل می شوند. منظور از رابط عناصر فیزیکی و پروتکل مجموعه ای از قوانین ، استاندارها و دستوراتی است که ارتباط بین SSD و سیستم میزبان را برقرار می کند.هر دو از موارد مهمی هستند که مشتریان در زمان انتخاب SSD باید به آن ها توجه کنند.ترکیب رابط و پروتکل عملکرد SSD را از نظر پهنای باند،تاخیر پذیری و پایداری مشخص می کند.

AHCI SATA: ساتا رایج ترین رابط اتصال SSD به میزبان است.نرخ انتقال در نسل اول SATA یک گیگابیت بر ثانیه است که این مقدار برای SATA III به 6 گیگابیت بر ثانیه می رسد.SATA  از پروتکل ارتباط های AHCI (رابط پیشرفته کنترل کننده میزبان) برای اتصال به میزبان استفاده می کند.AHCI در اصل برای فناوری دیسک طراحی شده و در مقایسه با سایر پروتکل های ارتباطی مانند NVMe عملکرد پایینی را نشان می دهد.AHCI فقط از یک صف دستور پشتیبانی و در هر صف میتواند فقط 32 دستور ارسال کند.  IOPS(واحد اندازه گیری بیشترین تعداد خواندن و نوشتن) به 100 هزار و تاخیر حدود 6 میکروثانیه است.

NVMe PCIe :

PCIe یک استاندارد رابط برای اتصال هر تعداد از اجزا به میزبان است.بسته به مادربرد از PCIe میتوان برای اتصال کارت گرافیک ، کارت وایفا و فضاهای ذخیره سازی و غیره استفاده کرد. در موارد مربوط به ذخیره سازی به این دلیل از PCIe استفاده می شود که بیشترین میزان پهنای باند را فراهم کند. نسل چهارم PCIe آخرین نسل از این تکنولوژیست که در حال حاضر ارائه شده است و هر کدام از این نسل ها که ارائه شده پهنای باند را نسب به نسل قبل دوبرابر کرده است.NVMe یک پروتکل ارتباطی است که ارتباط بین PCIe SSD و میزبان را برقرار می کند.بر خلاف AHCI فناوری NVMe برای فناوری فلش طراحی شده است، از این رو عملکرد بالاتری را نسبت به AHCI به نمایش می گذارد. یکی از مزایای NVMe نسبت به AHCI توان برقراری ارتباط مستقیم با CPU است در حالی که در AHCI ابتدا باید از کنترل کننده SATA عبور کند. NVMe تا 64 هزار صف دارد و می تواند تا 64 هزار دستور برای هر صف ارسال کند. IOPS حدود 1 میلیون و تاخیر فقط 2.8 میکروثانیه است.

1TB WD Black M.2 NVMe SSD نصب شده بر روی مادربرد (تصویر از performance-computer.com)

سخن پایانی

برای پاسخ به این سوال که کدام SSD مناسب من است ؟ یک جواب کلی وجود ندارد و همه چیز به نیاز شخصی شما بستگی دارد.SSDهای NVMe عملکرد فوق العاده در یک اندازه کوچک دارند اما باید به این موضوع توجه کرد که نیازمند یک مادبرد با سوکت M.2 هستند و همچنین برچسب قیمت بالای آنها ممکن است برای خیلی از کاربران ناخوشایند باشد. در ضمن SSDهای SATA با قیمت خیلی پایین تر عملکرد خوبی دارند و در صورتی که شما قصد ارتقا از HDD به SSD را دارید نگران نباشید زیرا تجربه کار با SSDها حتی SSDهای SATA نیز فوق العاده است.

منبع
techradar

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا