شاه توت تِک را در تلگرام دنبال کنید!

تلگرام
فناوری

مراقبت از لپ تاپ در سرما و گرما

دمای بی خطر برای کارت گرافیک لپ تاپ ها چقدر است ؟

کارت گرافیک لپ تاپ ها معمولا بیشترین میزان حرارت را تولید می کنند. اگر شما بر روی یک پروژه سنگین گرافیکی مانند ویرایش عکس یا ویدیو کار میکنید یا حتی فعالیت های گیمینگ میتواند باعث شود این بخش که با نام های واحد پردازش گرافیکی یا Gpu نیز شناخته می شود به آسانی به دمای خیلی بالا هم برسد.
تولید کننده ها شاید حداکثر میزان دمای کارت گرافیک را در برگه مشخصات لپ تاپ درج کرده باشند اما همیشه اینطور نیست. به طور کلی ، حداکثر دمای GPU می تواند از حدود 94 تا 105 درجه سانتیگراد باشد.

دمای کارت گرافیک در بیلد 2004 ویندوز 10
نمایش دمای کارت گرافیک در Task Manager ویندوز 10 بیلد 2004

دمای معمول لپ تاپ ها چقدر است ؟

مانند اکثر دستگاه های الکترونیکی لپ تاپ ها نیز برای استفاده در دمای شدید طراحی نشده اند. LCD یا صفحه نمایش های کریستال مایع اگر در درجه حرارت شدید قرار داشته باشند می توانند ثابت شوند. به طور کلی ، محدوده دمای ایمن برای استفاده از لپ تاپ در دماهای بین 10 تا 35 درجه سانتیگراد است.
اگر دمای کارت گرافیک در لپ تاپ شما بیش از حد داغ شود به طور معمول مصرف انرژی خود را کاهش داده تا دما پایین بیاید.در صورتی که این موضوع برای کاهش دما کافی نباشد لپ تاپ به خودی خود خاموش و تا زمانی که به یک دمای مطمئن نرسد قادر به روشن کردن مجدد آن نخواهید بود.

ذخیره امن اطلاعات در لپ تاپ ها

هرگز لپ تاپ خود را برای یک مدت طولانی در دمای شدید یا سرما قرار ندهید. برای مثال هرگز آنرا در صندوق عقب خودروی خود برای یک شب خیلی سرد قرار ندهید این موضوع میتواند باعث از دست رفتن اطلاعات شما برای همیشه شود.
اگر لپ تاپ شما در درجه حرارت شدید بوده است بگذارید ابتدا به دما اتاق برسد و سپس آنرا روشن کنید. سعی نکنید یک لپ تاپ سرد (یخ زده) را با سشوار و … گرم کنید یا یک لپ تاپ خیلی داغ را با قرار دادن در یخچال و فریزر سرد نکنید. تغییر دمای ناگهانی میتواند به اندازه ی دمای شدید به لپ تاپ آسیب برساند.

با خیال راحت از لپ تاپ خود استفاده کنید

گردش هوا برای لپ تاپ ها و یا هر وسیله ی الکترونیکی دیگر که به صورت مداوم کار میکند بسیار مهم است. از آنجا که کامپیوتر های رومیزی بزرگتر هستند و فن های بیشتری نیز درون آنها قابل نصب است گردش هوای بهتری نسبت به لپ تاپ ها دارند.علاوه برا این باتری لپ تاپ ها گرمای زیادی تولید می کنند و فشار زیادی به سیستم خنک کننده لپ تاپ می آورند.
برای اینکه لپ تاپ خود را خنک نگهدارید باید به گردش هوا و دریچه های لپ تاپ نیز توجه کنید نباید وقتی که هنوز لپ تاپ پوشیده است از آن استفاده کنید.
قراردادن لپ تاپ بر روی مبل ، تخت خواب و یا حتی دستگاه های دیگری که تولید گرما می کنند مانند پرینتر نیز میتواند باعث گرمای شدید لپ تاپ شود و به آن آسیب وارد کند. برخی محافظ های ژله ای که بر روی کیبرد لپ تاپ کشیده می شوند باعث می شوند از خروج حرارت از کیبرد جلوگیر یو باعث افزایش دمای لپ تاپ و آسیب رساندن به آن می شوند.

وقت آن رسیده که لپ تاپتون رو سرویس کنید

اگر معمولا از لپ تاپ خود در یک محیط گرم استفاده می کنید شاید بد نباشد تا با خرید پایه خنک کننده روند گردش هوا را تسریع کنید.
حتی یک لایه از گرد و غبار میتواند باعث آسیب جدی به لپ تاپ شود از تمیز بودن دریچه ها و فن های لپ تاپ اطمینان حاصل کنید. درصورتی که نیاز به سرویس فن ها داشتید میتوانید از ویدیو های آموزشی در یوتوب استفاده کنید یا کار را به متخصصین در مراکز بسپارید.

منبع
Chron

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا